Novinky Pohled do zákulisí CrossCafe

Pohled do zákulisí CrossCafe

Původní myšlenku, krušný start i úspěchy na kavárenském trhu odtajnili Hospodářské noviny.

7. 7. 2016

Na podzim roku 2006 představil Jan Janák týmu několika nejbližších spolupracovníků ambiciózní vizi. Inspiroval se zahraničními kavárenskými řetězci, které na tuzemském trhu tehdy nebyly, a rozhodl se podobné kavárny vytvořit i v Česku. Už první myšlenka nezůstala u jedné pobočky, cíl byl jasný − stát se nejvýznamnějším původním českým řetězcem takového typu. To se podle ředitele společnosti CrossCafe Luboše Martínka povedlo. V porovnání s ostatními kávovými řetězci působícími v Česku se podle něj CrossCafe vejde do první pětky. O tom, že se firmě daří, svědčí i její květnové vítězství v prvním ročníku soutěže Franchisa roku.

První kavárna zela prázdnotou

A proč se franšízový řetězec zaměřil na začátku právě na kávu? "Měli jsme slušnou gastronomickou zkušenost, mateřská firma bratrů Janáků už v tu dobu 15 let provozovala plzeňské restaurace a pak majitel přišel s myšlenkou udělat něco opakovatelného a uchopitelného, co se dá zabalit do pomyslného balíčku a dál nabízet partnerům. Kavárna se pro tento koncept jevila jako jednodušší než restaurace. Kuchyně tvoří polovinu složitosti provozu restaurace," vysvětluje Martínek, který stál od začátku u zrodu projektu. Na něm se celou dobu podílejí i oba současní majitelé. Jan Janák vlastní 85 procent společnosti a věnuje se především dlouhodobému směřování značky, designu kaváren a celkové vizuální prezentaci. Martinu Lomnickému patří 15 procent a do jeho kompetencí spadá hlavně finanční řízení a každodenní vedení všech firem, které síť tvoří.

Půl roku od úvodního setkání byla na světě i první kavárna − na začátku léta 2007 otevřelo v domovské Plzni první CrossCafe. Nejprve ale počáteční vize poněkud narazila. "Musím říct, že se nám to nedařilo a první kavárna zela prázdnotou. Hosté nevěděli, co by od toho měli očekávat. Nevěděli, proč mají začít chodit zrovna k nám, čím se lišíme. Chvilku trvalo, než k nám našli cestu a než jsme se to my naučili lépe dělat," vypráví Martínek.

Na podzim pak přesto zkusili spustit druhou a po dvou měsících i třetí pobočku. A risk se vyplatil. Obyvatelé Plzně si začali všímat, že se městem neobvykle rychle šíří podobné podniky se stejným logem i sortimentem, a jejich zájem rostl. Kavárny na hosty ale "šly" poměrně jednoduše. Provozovatelé skloubili své zkušenosti s občerstvením, které si pro jednotlivé pobočky sami vyrábějí, milou obsluhu, jednotný design a samozřejmě dobrou kávu. "Zkrátka nic, co byste si nedovedli představit, ale v nějakém funkčním mixu, aby vše zapadlo dohromady a zákazníci nás dovedli rozlišit," popisuje ředitel společnosti.

Na Praze jsme si vylámali zuby

Opravdu dařit se plzeňským pobočkám začalo necelý rok po otevření první kavárny. Místní si na CrossCafe zvykli a začali ho pravidelně navštěvovat. Horší to ale bylo v Praze, kam se řetězec rozhodl z domovské Plzně expandovat. Martínek přiznává, že vedení společnosti muselo dlouho čekat na to, aby mohlo říci: Ano, i tady jsme úspěšní. "Ta doba se počítala na roky. Praha se nám zdála jako vhodné město, ale musím říct, že jsme si na ní zpočátku vylámali zuby. Je to nabitý trh, takže bylo mnohem těžší, aby si nás vůbec někdo všiml. To, co se v Plzni stalo relativně snadno a levně, se v Praze ukázalo jako velmi drahá a složitá věc," objasňuje.

Ani vteřinu o svém byznysu ale nepochybovali. "Od začátku jsme si jistí, že to půjde a vydržíme," uvádí Martínek. Vzdát se tedy nepřipadalo ani při neúspěchu v úvahu, k takovému kroku se uchýlili jen u několika jednotlivých kaváren, které se v daných lokalitách zkrátka nedaly udržet. Dvě pobočky se musely zavřít a jedna přesunout. Všechny v hlavním městě.

"Jednu jsme přestěhovali z nákupního centra Metropole Zličín. V Karlíně jsme i zavírali. Byla to jedna z kaváren z první vlny našeho vstupu do Prahy. Nenalezli jsme společnou řeč s majitelem prostoru. Ukázalo se, že jeho představy o vývoji nájemného jsou neslučitelné s naším provozem," říká ředitel řetězce a dodává, že podobná historie se týká i další zavřené kavárny.

Veselejší časy

I situace na pražském trhu se nakonec zlepšila. Podle Martínka už dnes fungují všechny pražské kavárny v podobném režimu jako ty plzeňské, které ale přece jen ve firmě vedou. Na domovské scéně v Plzni je CrossCafe s osmi pobočkami nejrozšířenější kavárenskou, ale i gastronomickou sítí. Podobně si řetězec vede také v Hradci Králové, kde má čtyři pobočky. "V těchto dvou městech už jsme opravdu silně zakořenili," dodává šéf společnosti.

Franšízy má síť i v dalších městech. O celkem 21 kaváren se vedle zmíněných míst dělí také Olomouc, Havířov a Chomutov. Od září do seznamu přibude Liberec. V plánu má CrossCafe i další české regiony. Podle Martínka je na tuzemském trhu ještě místa dost. Se zahraničím si tedy řetězec zatím velkou starost nedělá. Prozatímní zkušenosti naznačují, že pobočky mají šanci ve městech zhruba od 70 tisíc obyvatel, a na ty se také hodlá firma soustředit.

Společnost při výběru nového místa kromě počtu obyvatel zajímá, zda jsou v okolí střední nebo vysoké školy. Studenti totiž patří k častým zákazníkům kaváren. "Není to ale tak, že bychom tvořili výhradně studentskou kavárnu. Když se po kavárnách podíváte, sice často najdete studenty, ale vedle nich je třeba maminka s dětmi. Proto tři z našich kaváren mají i dětský koutek. Kromě toho jsou i kavárny v rezidentních čtvrtích, kde je podstatně vyšší věkový průměr. Scházejí se tam rodiny nebo třeba prarodiče s vnoučaty," vysvětluje Martínek. A doplňuje, že hlavní je snaha o to, aby návštěva CrossCafe byla pro lidi opakovatelná. Proto se podnik snaží udržet ceny na takové úrovni, aby návštěva jednou či dvakrát týdně byla pro zákazníka přijatelná.

Pozitivní krize

Tempo rozrůstání, které řetězec nastolil hned první rok existence, se zatím daří držet. Každý rok přibudou dvě až čtyři nové kavárny. Hned na začátku ale tento vývoj zbrzdila ekonomická krize. "V jistém smyslu to pro nás bylo pozitivní, protože jsme se s majiteli shodli, že nebude vhodné se v tu dobu rychle šířit. Trochu jsme přibrzdili v budování nových jednotek a soustředili se na upevnění zevnitř. A když se trh začal zlepšovat, byli jsme připraveni na expanzi," líčí Martínek.

Všechny kavárny fungují na principu franšíz. Jedou podle jednotného ma­nuálu a spadají pod společnou franšízovou centrálu. Ta kavárnám poskytuje potřebné zázemí − od marketingu po tréninková centra. Pokud jde o trénink, zakládá si řetězec na komunikaci se zákazníky. Zaměstnanci procházejí školeními, která je učí, jak s hosty komunikovat, jak s nimi navázat osobnější vztah a docílit tak toho, aby se rádi vraceli. "Věříme, že budeme mít úspěšný byznys, pokud budeme umět hosta potěšit. Úsměvem a kávou ho vytrhnout z cesty do práce, ze starostí a zkrátka mu ten jeho den alespoň trochu vylepšit," míní ředitel řetězce a dodává, že taková myšlenka ale nebyla součástí konceptu od začátku. Naopak postupně krystalizovala.

Nejprve se firma soustředila zejména na to, co nabízela, a postupně se přidalo i jak. Z části tuto ideu tvořili i zákazníci. "Když nám říkali, co je na CrossCafe baví, tak jsme si stále více uvědomovali, že k nám nejdou jen pro hrnek kafe, ale jdou k nám strávit nějakou chvilku. Postupně nám docházelo, že kromě produktů je důležité i prostředí, kde hosté svůj čas tráví, a také to, jak se u toho cítí," uvádí Martínek.

CrossCafe

  • Kavárenská síť CrossCafe vznikla v roce 2007 v Plzni. Založili ji bratři Janákové a v současnosti ji vlastní Jan Janák, kterému patří 85 procent společnosti, a Martin Lomnický se zbylými 15 procenty. Síť nyní tvoří 21 poboček, které se kromě domovské Plzně podařilo rozšířit do Prahy, Hradce Králové, Olomouce, Havířova a Chomutova. V průběhu září přibude ještě jedna kavárna v Liberci.
  • Vstupní poplatek pro získání franšízové licence činí 100 tisíc korun. Franšízant dále musí mít vlastní finanční prostředky na pokrytí nejméně 50 procent výše investice do kavárny a také nájemní smlouvu na vhodný prostor zpravidla na 10 let. Za licenci pak měsíčně zaplatí 3,5 procenta z realizovaného obratu a do marketingového fondu přispěje 1,2 procenty.
  • Vlastní obrat centrály firmy byl loni zhruba 49 milionů korun.

 

zdroj článku:
http://archiv.ihned.cz/c1-65337000-s-prvni-kavarnou-narazili-ale-ted-ma-crosscafe-uz-21-pobocek