Franchising Martin Blažek

Podnikání na stříbrném podnosu

Martin Blažek

Martin Blažek

Franchisa je kouzelná v tom, že dostanete vše potřebné k podnikání na stříbrném podnosu a můžete se soustředit na to hlavní, a to je provozování kavárny, obchod nebo cokoliv, v čem jste se rozhodli podnikat. CrossCafe v tomto není výjimkou.

S myšlenkou vlastního podnikání jsme si s manželkou, tenkrát ještě myslím přítelkyní, hráli od začátku věků… Poznali jsme se v práci, jak to tak bývá. Oba jsme velmi aktivní lidé, a tak jsme v podstatě od začátku řešili, jak najít vlastní cestu k podnikání a využít dosavadní zkušenosti. Oba jsme pracovali pro nadnárodní společnost s rychlým občerstvením, jedničku na světě, a prošli jsme si všemi pozicemi, které jsou u této společnosti možné. Já jsem se vypracoval do pozice vedoucího provozovny a manželka na pozici tréninkové manažerky. Všechny zkušenosti se samozřejmě nedají načerpat jen u jedné společnosti, i když jde o jedničku na světě, tak se i naše cesty posunuly do dalších nadnárodních společností, kde jsme získali další zkušenosti s řízením provozu, financí, personálu atp. V průběhu těchto let jsme si stále pohrávali s myšlenkou na vlastní podnikání. Jednou za čas jsme se podívali na možnosti vlastního businessu i nabídku franchis. Díky tomu jsme poznali firmu CrossCafe original, která se objevila v nabídce. Po zvážení aktuální situace, profesních zkušeností a finančních možností jsme začali brát CrossCafe v potaz a nechali jsme myšlenku na franchisovou kavárnu běžet na pozadí, jak s oblibou říká má žena. Shodli jsme se, že CrossCafe bude pro nás to správné. Je nám to blízké, finančně dostupné a umíme si přestavit dlouholetou spolupráci s touto značkou. Uběhlo pár měsíců, než jsme konečně dospěli do fáze, kdy jsme si mohli dovolit přestat pracovat, tedy alespoň jeden z nás, a plně se věnovat rozvoji vlastního podnikání. Pravda, ta možnost byla i trochu díky narození našeho druhého dítěte a tedy i plánované rodičovské dovolené, kdy jsem si já, jako otec, vymínil “dovolenou” s tím, že rozjedu podnikání.

Před tím, než nastane slavnostní okamžik otevření nové kavárny, čeká na každého franchisanta velký kus práce s přípravou kavárny. Jaké pro vás bylo tohle období a jak dlouho trvalo?
Byla to velká výzva vymanit se z područí velkých společností, kde za vámi vždy někdo stojí a risk neleží přímo na vás. To jsme si samozřejmě velmi dobře uvědomovali, ale člověk na to nemůže být nikdy na 100% připraven. Nicméně toto období bylo velmi hezké a poučné. Přiučili jsme se mnoha novým věcem, zjistili jsme, co vše je třeba k podnikání, a že to jsou často věci, o kterých jsme třeba nikdy neslyšeli… Toto období trvalo asi dva roky. Pak jsme založili společnost, prošli rozhovory s CrossCafe, podepsali smlouvu, ale hlavně našli ten nejlepší prostor, což nám trvalo rok, ale stálo to za to.
Značka CrossCafe vznikla v Plzni, kde se od roku 2007 stala součástí každodenního života Plzeňanů. Jak si vedla při startu provozu a jak si vede nyní mezi lidmi v Praze?
V Praze jsme nebyli první kavárnou CrossCafe, což byla maličko výhoda, nicméně Praha je velkoměsto, a tak se zde lokální značky prosazují podstatně hůře než v menších městech. Zaujmout Pražana v každodenním shonu je velmi těžké. Kavárnu jsme otevírali před prázdninami, a jak známo, celá Praha odjede na venkov a vrací se až před začátkem školy. Naštěstí nám k dobrému začátku nahrávala lokalita, čehož jsme využili a rozjezd kavárny jsme podpořili lokálním marketingem, který v různých podobách praktikujeme dodnes. To myslím urychlilo usazení CrossCafe Strossmayerák v povědomí Pražanů. Jen ty první prázdniny hned po otevření nám udělali čáru přes rozpočet a podívali jsme se velmi hluboko. Vše se nám podařilo společně s CrossCafe original ustát a dne s již provozujeme 3. rokem kavárnu s velmi zajímavými výsledky.
V čem je podle vás největší síla a výhoda sítě CrossCafe?
Obecně sílu jakékoliv sítě vnímám jako výhodu. Mít za sebou partnera a značku, která je vnímána jako síť, je obrovský benefit. Musí se s tím však opatrně zacházet a stále pracovat na zlepšování a podpoře značky. CrossCafe je lokální firmou s vlastní myšlenkou, je velmi pružná, umí se přizpůsobit a rychle rozhodnout i změnit názor, ale přesto si udržuje směr a myšlenku, ze které vznikla. To je obrovská výhoda, kterou vnímám. Síla sítě a značky a pružnost.
Jaké jsou vaše cíle v následujících 5 letech se značkou CrossCafe? Chcete otevřít další kavárnu?
Určitě ano a nerad bych zůstal jen u druhé kavárny. Do pěti let bych rád měl 4 kavárny a pracoval na dalším rozvoji a další budoucnosti se značkou CC.
Co byste rádi sdělili dalším lidem, kteří zvažují, zda si pořídit franchisu CrossCafe?
Franchisa je kouzelná v tom, že dostanete vše potřebné k podnikání na stříbrném podnosu a můžete se soustředit na to hlavní, a to je provozování kavárny, obchod nebo cokoliv, v čem jste se rozhodli podnikat. CrossCafe v tomto není výjimkou. Koncept, který je prověřený na více než 20 kavárnách, je velmi atraktivní možností seberealizace pro člověka, kterému je toto odvětví blízké.

Otevřete si svou kavárnu CrossCafe

Přečtěte si další příběhy

„ Síla značky“