Napsali o nás: Vznikly v Plzni, loni kavárny CrossCafe oslavily 15 let. V Praze začneme nanovo, říká zakladatel
Za covidu se musel český kavárenský řetězec rozloučit s pražskými pobočkami, jeho majitel Jan Janák by se ale už brzy rád vrátil.
Řetězec CrossCafe, který založil v roce 2007 plzeňský podnikatel Jan Janák, je jednou z nejsilnějších českých kavárenských značek. I ji ovšem poznamenala pandemie, během níž se musela stáhnout z Prahy a zavřít všech pět tamních poboček. Loni firma oslavila patnáctileté výročí a poučená se plánuje do hlavního města vrátit. V dalším rozvoji jí má pomoci i vlastní pražírna kávy.
První kavárna CrossCafe otevřela v Plzni, v průběhu patnácti let se firma kromě Prahy rozšířila také do Hradce Králové, Liberce, Olomouce, Ostravy či Tábora. Janák vzpomíná, že na začátku velmi toužil právě po tom, aby byl jeho podnik přítomný i v české metropoli. „A možná to nadšení bylo o trochu větší než úvaha nad tím, jestli na vybraných místech máme platit takový nájem, jaký jsme platili. I kvůli tomu jsme v Praze nebyli tak úspěšní, jak jsme si původně představovali,“ říká dnes.
Plzeň znal Janák z gastronomické stránky velmi dobře. S bratrem Martinem totiž v devadesátých letech otevřeli hospodu Hamburk, díky jejímuž úspěchu mohli v nadcházejících letech rozjet více než deset dalších podniků nejen v Plzni, ale i v jiných městech České republiky. „Kdykoliv ale přijdete do nového města, všechno se učíte nanovo. Každé místo má totiž svá vlastní specifika. A Praha jich má – pochopitelně – vůbec nejvíc,“ vysvětluje Janák.
V Praze řetězec CrossCafe narazil na velkou konkurenci a jinou povahu zákazníků než v regionech. Největší těžkosti ale vyvstaly s pandemií covidu. „Přišlo velké drama. Opatření vlády omezovala naše fungování a my měli potíže dohodnout se s majiteli nemovitostí, kde naše kavárny byly. Nájemné bylo dlouhodobě přemrštěné, a naše pražské kavárny tak nebyly ziskové ani před covidem. Dospěli jsme tedy k tomu, že provozy raději ukončíme. A až to půjde, začneme nanovo, s čistým štítem.“
Na Prahu ale Janák nezanevřel, říká, že je pro něj jako trh velmi důležitá. A zdá se, že v Praze začne CrossCafe opět v průběhu příštího roku. Během toho letošního Janák plánuje otevřít minimálně tři provozy v krajských městech a s každým dalším rokem přidat pět nových. Uplynulý rok mu totiž podle jeho slov ukázal, že jeho značka funguje dobře i v době, kdy očekával ze strany zákazníků spíše větší utahování opasků.
„Domníval jsem se, že na podzim začnou tržby klesat, že lidé začnou šetřit. A sice nevím, jak vypadala situace u jiných gastronomických provozů, ale nás se to netýkalo. Pro nás je nejdůležitější počet zákazníků a ten nám v průběhu loňského roku neustále rostl – na jeho konci jsme se tak dostali na tři miliony zákazníků,“ líčí Janák. Spotřeba kávy se v loňském roce vyšplhala na 25 tun, hodnotu obratu majitel CrossCafe říct nechce.
Značka ale nestojí jen na kavárenských provozech, sama si vyrábí i doprovodný sortiment. Většina produktů, které jsou v kavárnách k dostání, vzniká ve výrobně v Plzni, případně se připravují přímo v kavárnách. Vedle nich jsou CrossCafe dorty k dostání online i na supermarketu Rohlík, prodávají se přes jeden z největších lokálních velkoobchodů Bidfood a vyvážejí je také na Slovensko.